No més complicitats amb Isrel

dissabte, 30 d’agost del 2014

Dia 13. Yaffa


Es fa de dia a Beit Sahour i ens disposem a aprofitar dels nostres darrers dies. Després de gaudir d'un esmorzar a base d'humus, cosa que trobarem a faltar a la tornada, ens vam llançar a la carretera i després d'uns 70 minuts arribem a Tel Aviv. Allà ens espera l’Omar per parlar del seu projecte.

L’Omar forma part de l'organització Zochrot, que significa "recordar" en hebreu. La seva història personal és lleugerament diferent a la de la resta de palestins ja que la seva família va quedar a Israel després de la Nakba.

Aquesta organització va ser establerta fa 12 anys per activistes israelians. La seva particularitat se centra que per trobar una solució al conflicte no és suficient parlar dels palestins del Westbank i Gaza, sinó que cal començar per entendre la seva profunditat. Cal fer marxa enrere en la història i comprendre el que ha suposat la Nakba, cosa que la majoria d’israelians desconeixen o no reconeixen.

Una de les paradoxes del conflicte és la divergència en la significació i la memòria històrica de la guerra de 1948 per palestins i israelians. El poble palestí ho rememora com la Nakba, és a dir, el "desastre", mentre que els Israelians es refereixen al succés com a "guerra d'independència". Aquests últims consideren que aquesta guerra només va constituir un dels "tants atacs que ha patit el poble jueu" i que no té cap connexió amb la situació actual. Això passa perquè desconeixen que 600 pobles i ciutats van ser destruïts durant aquesta guerra. La falta intencionada de rigor històric per part de l'estat fa que la població israeliana consideressin aquesta terra com a "buida".

La realitat és que abans que comencés la guerra, ja tenien presa la decisió de no deixar tornar a cap palestí al seu poble o ciutat, i en cas que ho fessin existia ordre de disparar. A finals de l'any 1948 ja havien 750.000 palestins expulsats i transferits a països veïns com Síria, Jordània i Egipte. Actualment, hi ha un total de 7.000.000 de refugiats repartits pel món. El territori que van ocupar els sionistes va suposar l'expulsió del 90% de la població.

La Nakba va tenir dos objectius estratègics:

-L’ús de la violència extrema per  la creació de l'Estat d'Israel.
-El Bloqueig permanent per evitar que els palestins expulsats retornessin a casa i violar així el seu dret a retorn.  Aquesta mesura continua vigent.
L'organització Zochrot té per objectius informar la població Israeliana perquè prenguin consciència i assumeixin la seva responsabilitat, ja que el consideren un pas molt important per a la solució del conflicte.

Per traspassar aquesta informació a la població israeliana duen a terme projectes com ara:

- Realització de tours mixtes de palestins i jueus a llocs que van ser destruïts durant la Nakba.
- Elaboració de material pedagògic per als alumnes d'escoles israelians (dossier informatiu).
- Formació de professorat sobre els pobles que han estat destruïts per l'ocupació.
- Creació de mapes en hebreu sobre els pobles i ciutats destruïts.
- Creació d'una aplicació per a mòbil anomenada "iNakba" que permet localitzar aquells pobles i ciutats destruïdes, informació i fotografies sobre aquests llocs en àrab, hebreu i anglès.








Mes informacio a: www.zochrot.org

Després d'aquesta breu xerrada ens vam reunir amb el nostre guia a la majestuosa ciutat de Yaffa. No vam trigar temps a adonar-nos de la naturalesa turística del tour.

Yaffa és una ciutat costanera situada al sud de Tel aviv. Abans de la guerra del 1948 gaudia d'un ple desenvolupament tant a nivell econòmic, social i cultural per la seva posició estratègica, enclavament marítim amb port, i lloc de pelegrinatge.

En aquesta ciutat convivien 11 religions i encara que la majoria de la població era àrab, musulmana, també habitaven en la perifèria de la ciutat població jueva que va anar creixent gradualment, situant-se en les zones sud, est, i nord de la ciutat, localització que actualment es coneix com a Tel Aviv. En aquells dies,  es conformava com un suburbi de la ciutat de Yaffa. Tel Aviv es converteix en una gran colònia i passa a ser la capital d'Israel. El que resulta perillós i incongruent és que un assentament es converteixi en la ciutat més important d'un Estat que ocupa.



Els israelians van començar a poblar la ciutat de Yaffa, portant immigrants principalment europeus. Per a aquestes persones era obligatori fer el servei militar, això va ocasionar que la població palestina hagués de conviure, dia a dia, i molt d’aprop amb les mateixes persones que els oprimeixen.

A part de les conseqüències geopolítiques i històriques que van tenir aquestes accions, la societat palestina va patir, a nivell general, importants traumes psicològics producte de l'ocupació.
Totes les històries tenen la seva forma d’explicar un o més punts de vista. Fent referència a la wikipedia podem veure com els fets són contradictoris depenent de la mirada o opinió del que escriu l’article: http://es.wikipedia.org/wiki/Jaffa#Mot.C3.ADn_.C3.A1rabe_de_Jaffa

Després de visitar Yaffa vam tornar a la nostre "llar" amb la sensació d'haver viscut una realitat molt diferent a la de la resta dels dies de la nostra estada. Això és un indicatiu de l'existència d'una bombolla protectora dins la societat israeliana. La normalització és un fet quotidià que fa aprofundir encara més les diferències entre els dos pobles.

Per finalitzar el dia, els brigadistes vam gaudir d'una agradable cel·lebració regada per música en directe amb un grup d'artistes que fusionaven la música local i la influència andalusa, exquisit menjar i un mantell d'estrelles que van fer de la nit una experiència màgica que quedarà gravada en les nostres retines.





CASTELLANO:

 Día 14. Jaffa

Amanece en Beit Sahour y nos disponemos a exprimir nuestros días. Después de disfrutar de un desayuno a base de humus, algo que echaremos de menos a la vuelta, nos lanzamos a la carretera y después de unos 70 minutos llegamos a tel aviv. Allí nos espera Omar para hablarnos de su proyecto.
Omar forma parte de la organización Zochrot, que significa “recordar” en hebreo. Su historía personal es ligeramente diferente a la del resto de palestinos puesto que su familia quedó en Israel después de la Nakba.

Esta organización fue establecida hace 12 años por activistas israelies. Su particularidad se centra en que para encontrar una solución al conflicto no es suficiente hablar de los palestinos del Westbank y Gaza, sino que hay que comenzar por entender su profundidad. Es necesario dar marcha atras en la historia y comprender lo que ha supuesto la Nakba, algo que la mayoría de israelies desconocen o no reconocen.

Una de las paradojas del conflicto es la divergencia en la significacion y la memoria historica de la guerra de 1948 para palestinos e israelies. El pueblo palestino lo rememora como la Nakba, es decir, el “desastre”, mientras que los Israelíes se refieren al suceso como su “guerra de independencia”. Estos últimos consideran que dicha guerra solo constituyó uno de los “tantos ataques que ha sufrido el pueblo judio” y que no tiene conexión alguna con la situación actual. Esto sucede porque desconocen que 600  pueblos y ciudades fueron destruidos durante dicha guerra. La falta intencionada de rigor histórico por parte del estado hace que la población israeli considerasen esta tierra como “vacía”.

La realidad es que antes de que comenzara la guerra, ya tenían tomada la decisión de no dejar volver a ningún palestino a su pueblo o ciudad, y en caso que lo hicieran existía orden de disparar. A finales del año 1948 ya habían 750.000 palestinos expulsados y transferidos a paises vecinos como Siria, Jordania y Egipto. Actualmente, hay un total de 7.000.000 de refugiados repartidos por el mundo. El territorio que ocuparon los sionistas  supuso la expulsión del 90 % de la población.

La Nakba tuvo dos objetivos estratégicos:

-El empleo de la violencia extrema para la creación del Estado de Israel.
-El bloqueo permanente para evitar que los palestinos expulsados retornaran a sus casas y violar así su derecho al retorno.Esta medida continúa vigente.

La organización Zochrot tiene por objetivos informar a la población Israelí para que tomen conciencia y asuman  su responsabilidad, pues lo consideran un paso muy importante para la solución del conflicto.

Para traspasar esta información a la población israelí llevan a cabo proyectos tales como:

-          Realización de tours mixtos de palestinos y judios a lugares que fueron destruidos durante la Nakba.
-          Elaboración de material pedagógico para los alumnos de escuelas israelíes (dossier informativo).
-          Formación de profesorado acerca de los pueblos que han sido destruidos por la ocupación.
-          Creación de mapas en hebreo sobre los pueblos y ciudades destruidos.
-          Creación de una aplicación para móvil llamada “iNakba” que permite localizar aquellos pueblos y ciudades destruidas, información y fotografias sobre dichos lugares en árabe, hebreo e inglés.

www.zochrot.org

Tras esta breve charla nos reunimos con nuestro guía en la majestuosa ciudad de Yaffa. No tardamos tiempo en darnos cuenta de la naturaleza turística del tour.

Yaffa es una ciudad costera situada al sur de Tel aviv.  Antes de la guerra del 1948 gozaba  de un pleno desarrollo tanto a nivel económico,  social y cultural debido a su posción estratégica, enclave marítimo con puerto, y lugar de peregrinaje.

En dicha ciudad convivían once religiones y aunque la mayoria de la población era árabe, musulmana, tambíen habitaban la periferia de la ciudad población judia que fue creciendo paulatinamente, situandose en las zonas sur, este, y norte de la perifería,  localización que actualmente se conoce como Tel aviv. Por entonces, Tel aviv se conformaba como un suburbio de la ciudad de Yaffa. Tel Aviv se convierte en una gran colonia y pasa a ser la capital de Israel, lo peligroso e incongruente es que un asentamiento se convierta en la ciudad más importante de un Estado que ocupa.

Los israelíes comenzaron a poblar la ciudad de Yaffa, trayendo inmigrantes principalmente europeos. Para estas personas era obligatorio realizar el servicio militar, esto ocasionó que la población palestina tuviera que convivir, día a día, y muy de cerca con las mismas personas que los oprimen.
Aparte de las consecuencias geopolíticas e históricas que tuvieron estas acciones, la sociedad palestina sufrió, a nivel general, importantes traumas psicológicos producto de la ocupación.

Todas las historias tienen su forma de contarse y dos o varios puntos de vista. Haciendo referencia a la wikipedia podemos ver como los hechos son contradictorios dependiendo del cristal con que se mire.

http://es.wikipedia.org/wiki/Jaffa#Mot.C3.ADn_.C3.A1rabe_de_Jaffa

Después de visitar Yaffa volvimos a nuestro “hogar” con la sensación de haber vivido una realidad muy diferente a la del resto de los días de nuestra estancia. Esto es un indicativo de la existencia de una burbuja protectora dentro de la sociedad israeli. La normalización es un hecho cotidiano que hace ahondar aún más las diferencias entre los dos pueblos.


Para finalizar el día los brigadistas disfrutamos de una agradable celebración regada por música en directo con un grupo de artistas que fusionaban la música local y la influencia andaluza, exquisita comida y un manto de estrellas que hicieron de la noche una experiencia mágica que quedará grabada en nuestras retinas.

1 comentari:

  1. Bona tarda
    M'agradaria fer una brigada, un curs o alguna estada a Palestina i des de la xarxa m'han donat el vostre contacte. organitzeu alguna cosa vosaltres? Em podeu donar informació a txellfp@hotmail.com per poder marxar al setembre?
    Gràcies

    ResponElimina